Skandinavian Desing – Roolit

🔗Takaisin Case kuvaukseen

OPERATIIVINEN JOHTO

Toimitusjohtaja

Toimitusjohtaja vastaa yrityksen kokonaisvaltaisesta johtamisesta ja strategisesta suunnasta. Hän varmistaa, että liiketoiminta etenee asetettujen tavoitteiden mukaisesti ja että resurssit, prosessit ja osaaminen tukevat kasvua ja kannattavuutta. Toimitusjohtaja toimii linkkinä hallituksen, strategisen johtoryhmän ja operatiivisten tiimien välillä sekä johtaa yrityksen uudistumista markkinoiden ja asiakastarpeiden muuttuessa. Hänen tehtävänään on rakentaa kilpailukykyä pitkäjänteisesti ja varmistaa, että yrityksen arvolupaus toteutuu kaikilla toiminnan tasoilla.


STRATEGINEN JOHTORYHMÄ

Markkinointipäällikkö

Vastaa yrityksen markkinointistrategiasta ja brändin kehittämisestä kaikissa kanavissa. Suunnittelee ja ohjaa kampanjoita, seuraa markkinointitoimenpiteiden vaikuttavuutta sekä varmistaa, että yrityksen arvolupaus välittyy johdonmukaisesti niin verkkokaupassa, myymälöissä kuin B2B-asiakkuuksissa. Tekee tiivistä yhteistyötä digitaalisen markkinoinnin asiantuntijan, verkkokauppatiimin ja strategisen johtoryhmän kanssa.

Talouspäällikkö

Talouspäällikkö vastaa yrityksen taloudellisesta ohjauksesta, budjetoinnista ja kannattavuuden seurannasta. Hän laatii taloudelliset suunnitelmat, seuraa toteutumia ja tukee johtoa tiedolla, joka auttaa tekemään perusteltuja päätöksiä. Talouspäällikkö koordinoi kuukausi- ja vuosiraportoinnin, toimii yhteistyössä kirjanpitäjän ja controllerin kanssa, ja huolehtii taloudellisen raportoinnin täsmällisyydestä sekä ulkoisille että sisäisille sidosryhmille. Rooliin kuuluu myös kassavirran hallinta, investointien arviointi sekä taloudellisten riskien tunnistaminen ja hallinta.

Asiakaskokemuspäällikkö

Asiakaskokemuspäällikkö vastaa asiakaskokemuksen kokonaisvaltaisesta kehittämisestä kaikissa kohtaamispisteissä – myymälöissä, verkkokaupassa ja asiakaspalvelussa. Hän seuraa asiakaspalautteita, ostokäyttäytymistä ja asiakastyytyväisyyttä, ja hyödyntää kerättyä tietoa palveluprosessien ja asiakaspolkujen jatkuvaan parantamiseen. Rooliin kuuluu asiakaskokemuksen mittareiden määrittely, kehitysprojektien vetäminen sekä yhteistyö myymäläpäälliköiden, verkkokauppatiimin ja markkinoinnin kanssa. Asiakaskokemuspäällikkö toimii asiakasnäkökulman puolestapuhujana organisaation kaikilla tasoilla.

Henkilöstöpäällikkö

Henkilöstöpäällikkö vastaa yrityksen henkilöstöstrategiasta, osaamisen kehittämisestä ja työhyvinvoinnin edistämisestä. Hän suunnittelee ja toteuttaa rekrytoinnit, huolehtii perehdyttämisestä ja varmistaa, että yrityksellä on oikeat ihmiset oikeissa rooleissa. Henkilöstöpäällikkö toimii esihenkilöiden tukena arjen johtamisessa ja työyhteisön kehittämisessä sekä seuraa työtyytyväisyyttä ja henkilöstön jaksamista. Hän vastaa myös työsuhdeasioiden lainmukaisuudesta, henkilöstöpolitiikan ajantasaisuudesta sekä yhteistyöstä ulkoisten palveluntarjoajien, kuten työterveyshuollon, kanssa.

Laatupäällikkö

Laatupäällikkö vastaa yrityksen laadunhallintajärjestelmistä ja ympäristövastuullisuuden kehittämisestä. Hän varmistaa, että tuotteet, palvelut ja prosessit täyttävät asetetut laatuvaatimukset ja asiakasodotukset. Laatupäällikkö seuraa reklamaatioita ja poikkeamia, johtaa jatkuvan parantamisen hankkeita ja kehittää toimintatapoja yhdessä operatiivisten tiimien kanssa. Rooliin kuuluu myös ympäristövaikutusten arviointi, kestävien käytäntöjen jalkauttaminen ja vastuullisuusviestinnän tukeminen yhteistyössä markkinoinnin kanssa. Hän toimii asiantuntijana laadun ja vastuullisuuden rajapinnassa sekä sisäisten että ulkoisten sidosryhmien suuntaan.


HALLINTO

Controller

Controller vastaa yrityksen sisäisestä taloudellisesta raportoinnista, analysoi liiketoiminnan tunnuslukuja ja tuottaa johdolle taloustietoon perustuvaa tukea päätöksentekoon. Hän laatii kuukausittaiset raportit, seuraa budjetin toteutumista ja ennustaa kassavirtaa sekä kannattavuutta. Controller toimii tiiviissä yhteistyössä talouspäällikön ja liiketoimintayksiköiden kanssa, ja hänen tehtävänään on tehdä talousluvut ymmärrettäviksi ja toiminnan kannalta merkityksellisiksi. Rooliin kuuluu myös kehitysehdotusten tekeminen perustuen kustannusrakenteen, myyntikatteiden tai prosessitehokkuuden analyyseihin.

Kirjanpitäjä

Kirjanpitäjä vastaa yrityksen taloustapahtumien kirjaamisesta, kirjanpidon oikeellisuudesta ja ajantasaisuudesta. Hän hoitaa reskontrat, tiliotteiden täsmäytykset, arvonlisäverot ja muut viranomaisilmoitukset sekä osallistuu tilinpäätösprosessiin yhteistyössä talouspäällikön ja controllerin kanssa. Kirjanpitäjä varmistaa, että liiketoiminnan rahavirrat ovat asianmukaisesti dokumentoitu ja että raportointi perustuu luotettavaan taloustietoon. Hänen tehtävänsä tukee paitsi lakisääteistä velvoitetta myös operatiivisen johtamisen tarkkaa tilannekuvaa.


VERKKOKAUPPA JA MARKKINOINTI

Digitaalisen markkinoinnin asiantuntija

Digitaalisen markkinoinnin asiantuntija vastaa yrityksen verkkonäkyvyyden rakentamisesta ja vahvistamisesta eri digitaalisissa kanavissa. Hän suunnittelee ja toteuttaa mainoskampanjoita, hallinnoi sosiaalisen median sisältöjä ja seuraa markkinoinnin analytiikkaa yhdessä markkinointipäällikön kanssa. Tehtävään kuuluu hakukoneoptimointi (SEO), hakukonemainonta (SEM) sekä uutiskirjeiden ja muiden sähköisten asiakaskontaktien suunnittelu. Rooli yhdistää luovan sisällöntuotannon ja dataperusteisen optimoinnin, ja sen tavoitteena on kasvattaa verkkokaupan kävijäliikennettä sekä parantaa asiakashankinnan tehokkuutta.

Verkkokaupan analyytikko

Verkkokaupan analyytikko seuraa ja tulkitsee verkkokaupan suorituskykyä, asiakaskäyttäytymistä ja konversiotietoja. Hän tuottaa säännöllistä raportointia myynnistä, liikenteestä ja kampanjoiden tehokkuudesta sekä tekee suosituksia sivuston optimoinniksi. Verkkokaupan analyytikko toimii tiiviissä yhteistyössä digitaalisen markkinoinnin asiantuntijan ja verkkokaupan ylläpitäjän kanssa varmistaakseen, että asiakaspolku on sujuva ja kaupallisesti tehokas. Roolissa korostuu kyky yhdistää data ja käytännön liiketoimintatavoitteet – tavoitteenaan jatkuva verkkokaupan parantaminen ja asiakaskokemuksen kehittäminen.

Verkkokaupan ylläpitäjä ja sisällöntuottaja

Verkkokaupan ylläpitäjä ja sisällöntuottaja vastaa verkkokauppasivuston ajantasaisuudesta, visuaalisesta ilmeestä ja sisällön laadusta. Hän huolehtii tuotekuvauksista, hinnastoista, kampanjoiden julkaisuista ja varastosaldojen päivityksestä yhteistyössä varaston ja myynnin kanssa. Rooliin kuuluu myös sivuston teknisen toimivuuden valvonta ja nopeisiin korjauksiin reagoiminen yhteistyössä tietohallinnon kanssa. Sisällöntuottajana hän varmistaa, että verkkokaupan viestintä on brändin mukaista ja asiakasta palvelevaa – tavoitteena myynnin tukeminen ja käyttäjäystävällinen ostokokemus.


OSTO JA TUOTEVALIKOIMA

Tuotevalikoimapäällikkö

Tuotevalikoimapäällikkö vastaa yrityksen tuoteportfolion strategisesta kehittämisestä ja ylläpidosta. Hän seuraa markkinoita, asiakastarpeita ja sisustustrendejä, ja valitsee valikoimaan tuotteita, jotka tukevat yrityksen brändiä, arvolupausta ja kaupallista tavoitetta. Rooliin kuuluu tiivis yhteistyö hankintavastaavan, markkinoinnin ja myymälöiden kanssa, jotta valikoima on tasapainossa saatavuuden, hintapisteiden ja sesonkien suhteen. Tuotevalikoimapäällikkö toimii siltana kaupallisen vision ja käytännön toteutuksen välillä – hän tekee päätöksiä, jotka näkyvät suoraan asiakkaalle asti.

Hankintavastaava

Hankintavastaava vastaa tuotteiden tilaamisesta, toimittajasuhteiden ylläpidosta ja hankintaprosessin sujuvuudesta. Hän tekee yhteistyötä designereiden ja valmistajien kanssa, erityisesti Euroopan markkinoilla, ja varmistaa, että tuotteet vastaavat yrityksen laatustandardeja, brändiä ja toimitusaikavaatimuksia. Rooliin kuuluu myös ostoehtojen neuvottelu, toimitusketjujen optimointi ja varaston täydennysten ennakointi yhdessä varastopäällikön ja tuotevalikoimapäällikön kanssa. Hankintavastaava toimii kaupallisen toteutuksen kriittisessä roolissa, jossa yhdistyvät kustannustehokkuus, toimitusvarmuus ja visuaalinen laatu.


LOGISTIIKKA JA VARASTOINTI

Varastopäällikkö

Varastopäällikkö johtaa yrityksen varastotoimintaa ja vastaa siitä, että tuotteiden vastaanotto, säilytys, keräily ja lähetys toimivat sujuvasti ja tarkasti. Hän suunnittelee ja ohjaa varastotyötä, valvoo varastotilojen käyttöä ja huolehtii varastotasojen hallinnasta yhteistyössä hankinnan ja verkkokaupan kanssa. Varastopäällikkö vastaa myös varaston henkilöstön työnohjaamisesta, työturvallisuudesta ja päivittäisten rutiinien kehittämisestä. Hänen roolinsa on keskeinen toimitusvarmuuden, tehokkuuden ja asiakastyytyväisyyden näkökulmasta.

Varastotyöntekijä

Varastotyöntekijä vastaa tuotteiden vastaanotosta, hyllytyksestä, säilytyksestä ja tilausten keräilystä varastossa. Hän huolehtii siitä, että tuotteet ovat oikeilla paikoillaan, hyvässä kunnossa ja valmiina toimitettaviksi asiakkaille. Työhön kuuluu myös pakkaaminen, varastotietojen päivittäminen ja osaltaan varaston yleisen järjestyksen ylläpitäminen. Varastotyöntekijä toimii tiiviissä yhteistyössä varastopäällikön ja logistiikkatiimin kanssa varmistaakseen, että toimitukset lähtevät oikea-aikaisesti ja virheettömästi.

Logistiikkatyöntekijä

Logistiikkatyöntekijä vastaa tilausten lähettämisestä, kuljetusten koordinoinnista ja toimitusketjun viimeisen vaiheen sujuvuudesta. Hän huolehtii siitä, että tuotteet pakataan oikein, kuljetusasiakirjat ovat kunnossa ja lähetykset etenevät aikataulun mukaisesti. Logistiikkatyöntekijä seuraa toimitusten etenemistä, käsittelee mahdolliset poikkeamatilanteet ja kommunikoi tarvittaessa kuljetusliikkeiden ja asiakaspalvelun kanssa. Roolissa korostuu täsmällisyys, järjestelmällisyys ja kyky varmistaa asiakkaalle onnistunut toimituskokemus.


MYYNTI JA ASIAKASPALVELU

Myymäläpäällikkö

Myymäläpäällikkö vastaa myymälän päivittäisestä toiminnasta, asiakaskokemuksesta ja henkilöstön johtamisesta. Hän huolehtii siitä, että myymälän esillepano, palvelutaso ja työskentelyilmapiiri vastaavat yrityksen brändiä ja tavoitteita. Myymäläpäällikkö toimii esihenkilönä myymälätyöntekijöille, vastaa työvuorosuunnittelusta ja osallistuu aktiivisesti asiakaspalveluun. Hän tekee yhteistyötä asiakaskokemuspäällikön, tuotevalikoimapäällikön ja markkinoinnin kanssa varmistaakseen, että myymälä on kaupallisesti houkutteleva ja tehokas osa yrityksen monikanavaista toimintaa.

Myymälätyöntekijä

Myymälätyöntekijä toimii asiakaspalvelun ja myyntityön etulinjassa, auttaen asiakkaita tuotteiden valinnassa ja luoden positiivista asiointikokemusta. Hän huolehtii myymälän siisteydestä, esillepanosta ja tuotteiden ajantasaisesta esittämisestä sekä osallistuu kassatyöskentelyyn ja varaston täydennykseen. Roolissa korostuu asiakaslähtöinen asenne, tuotetuntemus ja kyky reagoida erilaisiin palvelutilanteisiin. Myymälätyöntekijä tukee myymäläpäällikköä myyntitavoitteiden saavuttamisessa ja edustaa yrityksen arvoja suoraan asiakkaalle näkyvässä työssä.

Visualisti

Visualisti vastaa myymäläympäristön visuaalisesta ilmeestä, tuotteiden esillepanosta ja sisustuksellisesta kokonaisuudesta, joka tukee yrityksen brändiä ja houkuttelee asiakkaita. Hän suunnittelee teemaesityksiä, kampanjapisteitä ja kausittaisia somistuksia yhteistyössä myymäläpäällikön ja markkinoinnin kanssa. Visualisti seuraa muotoilun ja sisustustrendien kehittymistä, ja soveltaa niitä myymäläympäristössä niin, että asiakaskokemus on inspiroiva ja yhtenäinen brändin linjan kanssa. Roolissa yhdistyvät esteettinen silmä, kaupallinen ajattelu ja käytännön toteutustaito.

Asiakaspalvelija (Service Desc)

Asiakaspalvelija toimii asiakkaan tukena erityisesti ennen ja jälkeen ostotapahtuman. Hän vastaa tiedusteluihin, neuvoo tuotteisiin liittyvissä kysymyksissä, käsittelee verkkokauppatilauksia sekä hoitaa palautukset ja reklamaatiot ammattitaitoisesti. Rooliin kuuluu asiakasviestinnän selkeys, ystävällisyys ja ongelmanratkaisukyky – tavoitteena on vahvistaa asiakkaan luottamusta ja tyytyväisyyttä myös haastavissa tilanteissa. Asiakaspalvelija tekee tiivistä yhteistyötä myymälöiden, logistiikan ja asiakaskokemuspäällikön kanssa varmistaakseen, että asiakas saa yhtenäisen ja laadukkaan palvelukokemuksen kaikissa kanavissa.


🎓 Miksi roolit kannattaa kuvata?

Roolien kuvaaminen selkeyttää organisaation rakennetta, vastuujakoa ja osaamistarpeita. Kun jokaisella tehtävällä on määritelty tarkoitus ja rajapinta, työtehtävät nivoutuvat toisiinsa hallitusti, päällekkäisyyksiä vältetään ja vastuut toteutuvat käytännössä. Selkeät roolikuvaukset auttavat myös uusien työntekijöiden perehdyttämisessä, sisäisessä kehittämisessä ja toiminnan skaalauksessa. Kyse ei ole vain nimikkeistä – vaan siitä, miten kokonaisuus toimii ihmisten kautta.