Marine Craft – Liiketoiminta-arkkitehtuuri

🔗Takaisin Case kuvaukseen

LIIKETOIMINTA

Marine Craft Oy suunnittelee, valmistaa ja toimittaa asiakaskohtaisesti räätälöityjä huippuluokan moottoriveneitä. Toiminta perustuu projektimuotoiseen liiketoimintamalliin, jossa jokainen vene on yksilöllinen ja valmistetaan tilaustyönä. Liiketoiminnan ytimessä ovat tekninen suunnittelu, käsityövaltainen tuotanto ja asiakasohjautuva projektijohtaminen.

Yritys vastaa koko toimitusketjusta – suunnittelusta luovutukseen – ja hallitsee avainvaiheet omassa tuotannossaan. Tukitoiminnot, kuten taloushallinto ja osa IT-infrastruktuurista, on osin ulkoistettu mutta täysin integroitu operatiiviseen toimintaan.

Marine Craftin toiminta jäsennetään kolmeen pääalueeseen: johtaminen, ydinprosessit ja tukiprosessit, joita tarkastellaan kyvykkyyksien näkökulmasta.


Kuva: Marine Craft liiketoiminta-arkkitehtuuri visualisoituna – klikkaa kuvaa tarkastellaksesi arkkitehtuuria interaktiivisen mallinnusnäkymän kautta.


JOHTAMINEN

Johtaminen

Kyky yhdistää strateginen suunta ja operatiivinen toteutus korkealaatuisen venevalmistuksen erikoistuneessa markkinassa. Johtaminen kattaa brändin kehittämisen, asiakassegmentoinnin, projektituotannon ohjauksen, toimitusvarmuuden sekä vastuullisuuden – varmistaen, että jokainen yksikkö toimii yhteisen tavoitteen mukaisesti.


YDINPROSESSIT

Suunnittelu ja tuotekehitys

Kyky suunnitella teknisesti haastavia ja esteettisesti erottuvia veneitä yksilöllisten asiakastoiveiden mukaisesti. Prosessiin sisältyvät 3D-mallinnus, rakenneanalyysit, materiaalivalinnat ja varusteluratkaisujen räätälöinti – tämä kyvykkyys muodostaa koko arvonluonnin perustan.

Markkinointi ja myynti

Kyky rakentaa vahva brändimielikuva ja henkilökohtainen myyntiprosessi, joka johtaa pitkäkestoisiin asiakassuhteisiin. Myynti edellyttää teknistä asiantuntemusta, asiakkuuden hallintaa sekä kansainvälisen agenttiverkoston koordinointia – Marine Craft säilyttää aina laadun ja ohjauksen omissa käsissään.

Hankinta ja kumppanuudet

Kyky valita, ohjata ja sitouttaa korkealaatuiset toimittajat, aliurakoitsijat ja varustelukumppanit. Kumppanuudet rakennetaan luottamukseen ja toimitusvarmuuteen – ne ovat olennainen osa projektin laatua, kustannustehokkuutta ja aikataulun hallintaa.

Projektinhallinta

Kyky johtaa asiakaskohtaisia projekteja tehokkaasti, halliten koko toimitusketju ideasta luovutukseen. Jokaisella projektilla on nimetty vetäjä, joka vastaa resurssien koordinoinnista, asiakasviestinnästä ja toimituksen onnistumisesta.

Tuotanto ja viimeistely

Kyky valmistaa veneet huipputasolla yhdistäen käsityöläistaidon, modernit teknologiat ja tarkkuuden. Tuotanto etenee vaiheittain (runko, tekninen asennus, sisustus), ja viimeistely toimii erottautumistekijänä – se näkyy asiakkaalle laadun tuntuna.

Logistiikka ja toimitus

Kyky järjestää viimeistellyn veneen kuljetus ja toimitus turvallisesti, ajallaan ja asiakaslähtöisesti. Toimitusvaiheessa koordinoidaan koeajot, dokumentointi ja loppukäyttöopastus – luovutus on osa asiakaskokemusta.

Asiakaspalvelu ja huolto

Kyky tarjota ammattimaista tukea veneen koko elinkaaren ajan. Asiakaspalvelu vastaa kysymyksiin, varaosatarpeisiin ja huoltoihin – se on keskeinen osa luottamusta ja asiakassuhteen jatkuvuutta.


TUKIPROSESSIT

Tietohallinto

Kyky ylläpitää digitaalisia suunnittelu-, tuotanto- ja projektinhallintajärjestelmiä. Tietohallinto mahdollistaa reaaliaikaisen tilannekuvan ja turvallisen tiedonhallinnan – sekä sisäisesti että tarvittaessa asiakkaille.

Henkilöstöhallinto

Kyky houkutella, sitouttaa ja kehittää huippuosaajia veneenrakennuksen eri osa-alueille. HR panostaa erityisesti hiljaisen tiedon siirtoon, laatuosaamisen ylläpitoon ja työssäjaksamisen tukemiseen – käsityötaidon säilyttäminen on strategista pääomaa.

Taloushallinto

Kyky tuottaa täsmällistä talousdataa projektien ohjaamiseen ja yrityksen kokonaisvaltaiseen hallintaan. Painopiste on projektikohtaisessa kannattavuudessa, kassavirran seurannassa ja investointien hallinnassa – yhteistyössä ulkoisen talouskumppanin kanssa.

Laatu ja vastuullisuus

Kyky varmistaa, että jokainen vene täyttää tekniset, esteettiset ja eettiset vaatimukset läpi koko toimitusketjun. Tämä kyvykkyys sisältää laadunvalvontamenettelyt, auditoinnit, vastuullisuuslinjaukset ja ympäristövaikutusten seurannan – laatu ei ole pelkkä tarkistusvaihe, vaan osa jokaista työvaihetta.


🎓 Miksi liiketoiminta-arkkitehtuuri kannattaa kuvata?

Liiketoiminta-arkkitehtuurin kuvaaminen auttaa hahmottamaan, miten yrityksen eri toiminnot tukevat toisiaan ja millaisessa järjestyksessä arvonmuodostus tapahtuu. Kun kokonaisuus on näkyvä ja jäsennelty, organisaatio kykenee kohdistamaan kehitystoimet oikeisiin prosesseihin, tunnistamaan pullonkaulat ja varmistamaan, että asiakaskokemus rakentuu yhtenäisesti eri kanavissa. Lisäksi selkeä arkkitehtuuri luo pohjan resurssien hallinnalle, tehokkaalle ohjaukselle ja kyvykkyyksien kohdistamiselle – se on kuin rakenteellinen kartta sille, miten strategia toteutuu arjessa.