Skandinavian Desing – Case kuvaus

🔗Takaisin skandinavian desing etusivulle

Scandinavian Design Oy on erikoistunut korkealaatuisten, ajattomien design-huonekalujen maahantuontiin ja myyntiin. Yritys tuo Suomeen huonekaluja, jotka yhdistävät pohjoismaisen muotoilun perinteet moderniin tyylikkyyteen ja kestävyyteen.

💶 Liikevaihto: noin 3,7 miljoonaa euroa vuodessa
👥 Henkilöstö: 18t yöntekijää
🧭 Tavoite: tarjota suomalaisille asiakkaille esteettisiä ja kestäviä sisustusratkaisuja


CASE SISÄLTÄÄ KUVAUKSET SEURAAVISTA OSA-ALUEISTA

Liikeidea

Yksityiskohtainen kuvaus Scandinavian Design Oy:n liiketoiminnan ydinajatuksesta hyödyntäen P7-mallia (Product, Price, Place, Promotion, People, Process, Physical Evidence). Liikeideassa avataan, millaisia tuotteita yritys tarjoaa, kenelle ne on suunnattu, millä hinnoittelumallilla niitä myydään, missä kanavissa niitä jaellaan, miten niitä markkinoidaan ja millainen asiakaskokemus muodostetaan. Kuvaus antaa kattavan kokonaiskuvan yrityksen tarjoaman arvon syntytavasta.


Strategia

Kuvaus yrityksen pitkän aikavälin tavoitteista ja niihin johtavista valinnoista. Strategiaosiossa avataan Scandinavian Designin kohderyhmät, erottautumistekijät (esimerkiksi laatu, kestävä muotoilu, asiantunteva asiakaspalvelu), jakelumallit (monikanavaisuus), asiakaskokemuksen johtaminen sekä kasvu- ja vastuullisuustavoitteet. Painopiste on siinä, miten missio ja visio viedään konkreettisiksi toimenpiteiksi.


Ekosysteemi

Scandinavian Design Oy toimii osana laajaa ja toisiinsa nivoutuvaa ekosysteemiä, jossa tavarantoimittajat, logistiikkakumppanit, teknologiapalvelut, vaikuttajaverkostot ja sisustussuunnittelun asiantuntijat tukevat yhdessä yrityksen arvolupauksen toteutumista. Ekosysteemi mahdollistaa sujuvan hankintaketjun, monikanavaisen asiakaspalvelun ja näkyvän brändin rakentamisen niin digitaalisesti kuin fyysisissä myymäläympäristöissä. Yhteistyön laatu, teknologinen yhteentoimivuus ja asiakaslähtöinen koordinointi ovat keskeisiä kilpailuedun lähteitä.


Liiketoiminta-arkkitehtuuri

Scandinavian Designin liiketoiminta rakentuu saumattomasti yhteen liitetyistä toiminnoista, joissa tuotevalikoiman hallinta, asiakaskohtaaminen ja toimitusprosessi muodostavat eheän kokonaisuuden. Hankinta tuo mallistoon huolella valitut tuotteet, joita ohjataan keskitetystä varastosta sekä myymälä- että verkkokauppakanaviin. Asiakaspalvelu ja myynti toimivat vuorovaikutuksessa markkinoinnin ja logistiikan kanssa varmistaen, että asiakas saa laadukkaan kokemuksen ostoprosessin kaikissa vaiheissa. Taloushallinto ja tietojärjestelmät tukevat tätä kokonaisuutta reaaliaikaisella seurannalla ja ennakoivalla ohjauksella. Arkkitehtuuri mahdollistaa monikanavaisen kaupankäynnin tehokkaasti, skaalautuvasti ja brändin mukaisesti.


Roolit

Yksityiskohtainen esittely yrityksen keskeisistä rooleista ja niiden tehtäväalueista. Roolikuvauksissa huomioidaan mm. toimitusjohtajan strateginen ja operatiivinen vastuu, markkinoinnin ja verkkokaupan tiimien rooli asiakashankinnassa, hankintavastaavien vastuu valikoimasta ja logistiikan yhteensovittamisesta sekä asiakaspalvelijoiden rooli kokemuksen varmistajana. Roolit voidaan kuvata sekä organisaation rakenteen että asiakaspolun näkökulmasta.


Tietojärjestelmät

Tässä osiossa kuvataan, mitä järjestelmiä yritys käyttää liiketoimintansa tukena, miten niitä hyödynnetään ja millaisia integraatioita tai haasteita järjestelmäympäristössä esiintyy.


Business Intelligence

Esimerkki siitä, miten Scandinavian Design hyödyntää tiedon visualisointia päätöksenteossa – esimerkiksi varastokierto, myyntikatetilastot tai asiakassegmenttien analyysi.