Suomen Hirsirakennus Oy – Liiketoiminta-arkkitehtuuri

🔗Takaisin Case kuvaukseen

LIIKETOIMINTA

Suomen Hirsirakennus Oy suunnittelee ja rakentaa yksilöllisiä hirsirakennuksia eri puolille Suomea. Liiketoiminta perustuu projektikohtaiseen malliin, jossa asiakas osallistuu suunnitteluun ja toimitus tapahtuu räätälöitynä kokonaisratkaisuna. Yrityksen erityisosaaminen on yhdistelmä perinteistä käsityötaitoa, modernia suunnitteluosaamista ja ekologista rakentamista.

Toiminta jakautuu kolmeen kokonaisuuteen: johtaminen, ydinprosessit ja tukiprosessit, joista muodostuu yrityksen arkkitehtuurin keskeiset kyvykkyysalueet.


JOHTAMINEN

Strateginen johtaminen

Kyky rakentaa markkina-asema yksilöllisten ja ekologisten hirsirakennusten erikoisosaajana. Strateginen johtaminen sisältää tuotevalikoiman linjaukset, kohderyhmien määrittelyn, yhteistyöverkostojen hallinnan ja laatutason ylläpidon. Fokus on brändin vahvistamisessa ja pitkän aikavälin elinkelpoisuudessa – ei volyymissä, vaan maineessa ja asiakasuskollisuudessa.

Operatiivinen johtaminen

Kyky viedä yksittäisiä rakennusprojekteja tehokkaasti ja laadukkaasti läpi. Operatiivinen johtaminen tarkoittaa resursointia, aikatauluttamista, hankintojen hallintaa ja työmaiden koordinointia. Rakennusmestari on keskeinen operatiivinen toimija, joka yhdistää suunnittelun, rakentamisen ja asiakasviestinnän.


YDINPROSESSIT

Myynti ja asiakashankinta

Kyky tavoittaa oikeanlaiset asiakkaat ja käydä luottamusta rakentava myyntiprosessi. Myynti perustuu referensseihin, suosituksiin ja verkon näkyvyyteen. Asiakaskohtaaminen aloitetaan usein tontin valintaan tai ensimmäiseen luonnokseen liittyen.

Suunnittelu ja tarjouksen laadinta

Kyky tuottaa asiakastarpeisiin pohjautuva suunnitelma ja selkeä, läpinäkyvä tarjous. Suunnitteluvaihe yhdistää toiveiden kuuntelun, rakenteellisen osaamisen ja kustannustietoisuuden. Roolit: suunnittelija, arkkitehti, tarjouslaskija.

Tuotanto ja rakentaminen

Kyky toteuttaa rakennus laadukkaasti, aikataulussa ja budjetissa pysyen. Rakennustiimi tekee käsityövaltaisen työn vaiheittain: perustukset, rungon pystytys, vesikatto, sisätyöt. Laatua varmistetaan tarkastuslistoilla ja valokuvadokumentaatiolla.

Projektinjohto ja asiakasviestintä

Kyky pitää asiakas ajan tasalla ja huolehtia kokonaisuuden hallinnasta. Projektipäällikkö vastaa aikataulujen noudattamisesta, materiaalitilauksista ja työmaan etenemisestä. Asiakas saa säännöllisesti tilannepäivityksiä ja voi osallistua päätöksentekoon matkan varrella.

Luovutus ja jälkihoito

Kyky toteuttaa viimeistely, tarkastus ja virallinen luovutus asiakkaalle. Asiakas saa käyttöohjeet, tarkastusraportit ja yhteystiedot mahdollisia jälkikorjauksia varten. Luovutus on olennainen osa asiakaskokemusta ja vaikuttaa suositteluhalukkuuteen.


TUKIPROSESSIT

Tietohallinto

Kyky hallita tarjouslaskentaa, projektiseurantaa ja dokumentointia käytännönläheisillä työkaluilla (esim. Procountor, piirustusohjelmat, Excel-pohjainen seuranta). Tietohallinto on kevyt mutta tarkoituksenmukainen – tärkeintä on toimivuus kenttätyössä.

Taloushallinto

Kyky seurata projektikohtaisia kustannuksia, laskuttaa vaiheistetusti ja pitää kirjanpito ajantasaisena. Taloushallinto tekee yhteistyötä tilitoimiston kanssa ja raportoi johdolle kassavirran, katteiden ja investointien näkökulmasta.

Henkilöstöhallinto ja osaamisen johtaminen

Kyky sitouttaa kokeneet työntekijät ja varmistaa osaamisen siirtyminen nuoremmille tekijöille. HR sisältää perehdytyksen, työmaaturvallisuuden ohjeistuksen ja osaamisen kehittämisen. Käsityöosaaminen on yrityksen pääoma, jota vaalitaan työuran kaikissa vaiheissa.


🎓 Miksi liiketoiminta-arkkitehtuuri kannattaa kuvata?

Liiketoiminta-arkkitehtuurin kuvaaminen auttaa hahmottamaan, miten yrityksen eri toiminnot tukevat toisiaan ja millaisessa järjestyksessä arvonmuodostus tapahtuu. Kun kokonaisuus on näkyvä ja jäsennelty, organisaatio kykenee kohdistamaan kehitystoimet oikeisiin prosesseihin, tunnistamaan pullonkaulat ja varmistamaan, että asiakaskokemus rakentuu yhtenäisesti eri kanavissa. Lisäksi selkeä arkkitehtuuri luo pohjan resurssien hallinnalle, tehokkaalle ohjaukselle ja kyvykkyyksien kohdistamiselle – se on kuin rakenteellinen kartta sille, miten strategia toteutuu arjessa.