🪵Suomen Hirsirakennus Oy – Liikeidea

🔗Takaisin Case kuvaukseen

1. Product (Tuote)

Suomen Hirsirakennus Oy suunnittelee ja toteuttaa yksilöllisiä hirsirakennuksia, jotka yhdistävät perinteisen käsityötaidon, ekologisuuden ja nykyaikaisen asumismukavuuden. Tuotevalikoima kattaa omakotitalot, vapaa-ajan asunnot, saunarakennukset ja pienkohteet. Jokainen rakennus suunnitellaan asiakaskohtaisesti ja rakennetaan aidosta, korkealaatuisesta hirrestä perinteisiä tekniikoita kunnioittaen.


2. Price (Hinta)

Hinnoittelu perustuu asiakaskohtaisiin suunnitteluratkaisuihin ja toimitussisältöön – asiakkaalle tarjotaan kokonaisuus, joka kattaa suunnittelun, valmistuksen ja rakentamisen. Hinnat heijastavat työn laatua, käsityön osuutta ja käytettyjen materiaalien ekologisuutta. Yrityksen hinnoittelumalli on läpinäkyvä: tarjouksessa eritellyt kustannukset, vaihtoehdot ja mahdolliset lisäpalvelut.


3. Place (Jakelukanavat)

Rakennusprojektit toteutetaan asiakkaiden omille tonteille eri puolille Suomea. Asiakashankinta tapahtuu suoramyynnin, messuosallistumisten, suositusten ja verkon kautta. Yrityksellä ei ole varastomyyntiä tai valmispaketteja – palvelu toimii projektiperusteisesti. Myynti- ja suunnittelutiimi toimii pääkonttorilta käsin, ja rakennustiimi liikkuu työmaiden mukaan.


4. Promotion (Markkinointiviestintä)

Markkinointi perustuu aitouteen, referenssikohteisiin ja tarinoihin. Yritys panostaa verkkosivuihin, joissa esitellään aiempia projekteja, asiakaskokemuksia ja rakennusprosessin vaiheita. Some-kanavissa (Instagram, Facebook) nostetaan esiin työvaiheita, yksityiskohtia ja työn jälkeä. Lisäksi yritys osallistuu asumisen ja rakentamisen messuihin ja tekee yhteistyötä arkkitehtien sekä tontinvälittäjien kanssa.


5. People (Ihmiset)

Henkilöstö koostuu kokeneista rakennusmestareista, hirsirakentajista, kirvesmiehistä ja suunnittelijoista. Rakentamisen ammattitaito ja asiakaspalvelu kulkevat käsi kädessä: työntekijät ovat asiakasrajapinnassa koko projektin ajan. Jokaisella projektilla on nimetty vastaava mestari, joka koordinoi rakentamisen ja kommunikoi asiakkaan kanssa. Myynti ja suunnittelu tukevat asiakasta jo hankevaiheesta lähtien.


6. Process (Prosessit)

Palveluprosessi alkaa asiakkaan tarpeiden ja toiveiden kartoituksella, jonka pohjalta laaditaan luonnossuunnitelma ja tarjousehdotus. Kun sopimus syntyy, käynnistyy tarkempi suunnittelu, rakennusluvan valmistelu ja tuotannon aikataulutus. Rakennus toteutetaan vaiheittain, usein usean kuukauden projektina, ja lopuksi suoritetaan luovutus, tarkastus ja dokumentointi. Asiakasta pidetään ajan tasalla koko prosessin ajan.


7. Physical Evidence (Fyysiset todisteet)

Yrityksen työn jälki on konkreettisesti nähtävissä valmiissa rakennuksissa: käsinveistetyt liitokset, laadukkaat materiaalit ja tarkka viimeistely ovat näkyviä todisteita osaamisesta. Asiakkaalle jää lisäksi suunnitelma-aineisto, kuvakooste työmaan etenemisestä ja käyttöönottodokumentit. Verkkosivusto, esitteet ja messumateriaali tukevat brändimielikuvaa perinteisestä mutta asiakaslähtöisestä rakentajasta.


🎓 Miksi liikeidea kannattaa kuvata?

Liikeidean kuvaaminen tekee näkyväksi sen, mikä yrityksen toiminnassa on olennaista ja miksi se on olemassa. Selkeästi jäsennelty liikeidea auttaa kohdistamaan resurssit oikeisiin asiakkaisiin, rakentamaan arvolupausta, joka puhuttelee, ja luomaan yhtenäisen suunnan tuotevalikoimalle, viestinnälle ja palvelukokemukselle. Se toimii lähtökohtana kaikelle strategiselle ja operatiiviselle päätöksenteolle – sekä peilinä, jonka kautta voidaan arvioida, pysyykö toiminta uskollisena alkuperäiselle tarkoitukselleen vai onko aika tarkentaa suuntaa.