Bike Leasing Finland – Roolit

🔗Takaisin Case kuvaukseen

OPERATIIVINEN JOHTO

Toimitusjohtaja

Toimitusjohtaja vastaa Bike Lease Finlandin strategisesta suunnasta ja kokonaisvaltaisesta johtamisesta. Hän varmistaa, että yrityksen kasvu, kannattavuus ja vastuullisuustavoitteet toteutuvat asetettujen linjausten mukaisesti. Toimitusjohtaja toimii sillanrakentajana hallituksen, strategisen johtoryhmän ja kumppaniverkoston välillä. Hän ohjaa myös palvelumallin kehitystä, teknologiainvestointeja ja asiakasarvon kirkastamista. Hänen tehtävänään on varmistaa, että Bike Lease Finlandin arvolupaus – huoleton, moderni ja vastuullinen liikkumispalvelu – toteutuu läpi koko ekosysteemin.


STRATEGINEN JOHTORYHMÄ

Palvelukehityspäällikkö

Vastaa leasing-palveluiden tuotekehityksestä, paketoinnista ja jatkuvasta parantamisesta. Hän tunnistaa uusia asiakastarpeita, seuraa kilpailijakenttää ja kehittää digitaalisia palvelupolkuja. Rooliin kuuluu myös uusien asiakassegmenttien kartoittaminen, hinnoittelumallien uudistaminen ja huoltoprosessin kehittäminen. Palvelukehityspäällikkö toimii siltana asiakkaan äänen ja teknisen kehityksen välillä.

Talouspäällikkö

Talouspäällikkö vastaa yrityksen taloudellisesta suunnittelusta, budjetoinnista ja kannattavuuden seurannasta. Hän tuottaa johdolle tiedolla ohjattua päätöksentekoa tukevaa materiaalia, hallitsee kassavirran suunnittelun ja investointien analysoinnin. Rooliin kuuluu myös leasing-sopimusten vaikutusten mallintaminen, yhteistyö rahoittajien kanssa sekä maksuliikenteen ja raportoinnin varmistaminen.

Asiakaskokemuspäällikkö

Asiakaskokemuspäällikkö kehittää palveluprosesseja ja asiakaspolkuja eri käyttötilanteissa: ostopäätös, pyörän toimitus, huollot ja palautus. Hän mittaa asiakastyytyväisyyttä, seuraa palautejärjestelmiä ja toimii kehityshankkeiden vetäjänä asiakaskeskeisyyden näkökulmasta. Hän tekee yhteistyötä palvelukehityksen, asiakastuen ja huoltokumppaneiden kanssa varmistaakseen saumattoman asiakaskokemuksen.

Vastuullisuuspäällikkö

Vastuullisuuspäällikkö johtaa Bike Lease Finlandin ympäristövastuullisuuden, hiilineutraaliuden ja eettisten toimintatapojen kehittämistä. Hän arvioi koko palvelun elinkaaren ilmastovaikutuksia, seuraa vastuullisuusindikaattoreita ja raportoi kehityksestä johdolle ja sidosryhmille. Rooliin kuuluu myös viestinnän tukeminen vastuullisuusnäkökulmista sekä kumppanien eettisten kriteerien hallinta.


TEKNOLOGIA JA ALUSTAKEHITYS

Järjestelmäarkkitehti

Järjestelmäarkkitehti vastaa Bike Lease Finlandin teknisten alustojen kokonaisrakenteesta ja kehityssuunnista. Hän suunnittelee ja ylläpitää arkkitehtuuria, joka yhdistää asiakasliittymän, huollonhallinnan, sopimusseurannan ja CRM:n. Rooliin kuuluu teknisten valintojen ohjaus, järjestelmäintegraatiot ja skaalautuvuuden varmistaminen liiketoiminnan kasvaessa.

Kehittäjä / DevOps-asiantuntija

Vastaa digipalveluiden teknisestä toimivuudesta ja jatkuvasta ylläpidosta. Hän reagoi nopeasti häiriöihin, toteuttaa päivityksiä ja osallistuu uusien ominaisuuksien kehitystyöhön. DevOps-asiantuntijan tehtävänä on varmistaa palvelun käytettävyys, tietoturva ja tekninen jatkuvuus. Hän toimii tiiviissä yhteistyössä järjestelmäarkkitehdin ja palvelukehityksen kanssa.


MYYNTI JA ASIAKKUUDET

Myyntipäällikkö (B2B)

Myyntipäällikkö vastaa työnantaja-asiakkuuksien hankinnasta ja yhteistyösopimusten rakentamisesta. Hän kartoittaa potentiaaliset kumppanit, neuvottelee sopimukset ja koordinoi käyttöönotot yhdessä asiakaspalvelun ja huollon kanssa. Myyntipäällikkö seuraa asiakkuuksien aktivointia, etujen käyttöastetta ja sitoutuneisuutta.

Asiakaspalveluvastaava

Asiakaspalveluvastaava palvelee sekä yksityis- että yritysasiakkaita kaikissa leasingin vaiheissa. Hän käsittelee tilauksia, neuvoo huoltoasioissa, ratkaisee ongelmatilanteita ja vastaa asiakasviestinnän laadusta. Rooliin kuuluu sekä sähköinen asiakaspalvelu (chat, sähköposti) että tarvittaessa puhelinneuvonta. Asiakaspalveluvastaava toimii arjen tukipilarina, jolla on ratkaiseva merkitys asiakastyytyväisyyden näkökulmasta.


HUOLTO JA TOIMITUSKETJU

Huoltoverkoston koordinaattori

Huoltoverkoston koordinaattori ohjaa ja tukee paikallisia huoltokumppaneita. Hän vastaa huoltoliikkeiden perehdytyksestä, prosessien yhdenmukaisuudesta ja asiakaspalautteen seurannasta. Rooliin kuuluu huoltokalenterien optimointi, laatuvalvonta ja palvelutason mittaaminen. Hän toimii linkkinä teknisen alustan, asiakkaiden ja kumppanihuoltojen välillä.

Logistiikkavastaava

Vastaa pyörien toimitusten ja palautusten logistiikasta. Hän suunnittelee toimitusketjut, valvoo kuljetusaikatauluja ja ratkaisee poikkeamatilanteita. Logistiikkavastaava tekee yhteistyötä varastojen, huollon ja asiakaspalvelun kanssa varmistaen, että asiakas saa pyöränsä oikea-aikaisesti ja virheettömästi. Roolissa korostuvat järjestelmällisyys, ennakointi ja asiakaslähtöisyys.


🎓 Miksi roolit kannattaa kuvata?

Roolien kuvaaminen selkeyttää organisaation rakennetta, vastuujakoa ja osaamistarpeita. Kun jokaisella tehtävällä on määritelty tarkoitus ja rajapinta, työtehtävät nivoutuvat toisiinsa hallitusti, päällekkäisyyksiä vältetään ja vastuut toteutuvat käytännössä. Selkeät roolikuvaukset auttavat myös uusien työntekijöiden perehdyttämisessä, sisäisessä kehittämisessä ja toiminnan skaalauksessa. Kyse ei ole vain nimikkeistä – vaan siitä, miten kokonaisuus toimii ihmisten kautta.