LIIKETOIMINTA
Scandinavian Design Oy harjoittaa myymälätoimintaa kolmella eri paikkakunnalla sekä myy tuotteitaan verkkokaupassa ja yritysasiakkaille suunnatun B2B-kanavan kautta. Liiketoiminta perustuu kyvykkyyteen houkutella asiakkaita, tehdä harkittuja hankintapäätöksiä ja toteuttaa toimitukset kustannustehokkaasti.
Yritys hoitaa kaikki ydinprosesseja tukevat toiminnot sisäisesti – mukaan lukien taloushallinnon, henkilöstöhallinnon ja tietojärjestelmien ylläpidon – mikä mahdollistaa tiiviin integraation ja toimintavarmuuden.
Tarkastele Skandinavian Desing liiketoiminta-arkkitehtuuria interaktiivisen mallinnusnäkymän kautta.

Kuva: Skandinavian Desing liiketoiminta-arkkitehtuuri visualisoituna – klikkaa kuvaa tarkastellaksesi arkkitehtuuria interaktiivisen mallinnusnäkymän kautta.
🔹 JOHTAMINEN
Strateginen johtaminen
Tulevaisuuden suunnan määrittäminen vaatii kokonaisvaltaista näkymää, kilpailuedun tunnistamista ja resurssien kohdentamista pitkän aikavälin tavoitteiden tueksi. Strateginen johtaminen vastaa brändin, valikoiman, asiakassegmenttien, jakelukanavien ja vastuullisen kasvun kehittämisestä.
Operatiivinen johtaminen
Päivittäisen toiminnan sujuvuus varmistetaan tehokkaalla operatiivisella johtamisella. Se pitää huolta siitä, että prosessit toimivat saumattomasti myymälöissä, verkkokaupassa ja toimitusketjussa – ja että asiakaskokemus on yhtenäinen kaikissa kanavissa.
🔹 YDINTOIMINTA
Konseptin kehitys
Menestyvät tuotteet ja palvelut perustuvat brändilupauksen mukaisiin, asiakaslähtöisesti suunniteltuihin kokonaisuuksiin. Konseptien kehitys hyödyntää asiakasdataa, trendiseurantaa ja ideoinnin systemaattista jalkauttamista käytäntöön.
Markkinointi
Markkinointi tekee yrityksen arvolupauksen näkyväksi – oikeassa kanavassa, oikeaan aikaan. Se rakentaa kysyntää ja tukee myyntiä sisältöjen, kampanjoiden, digitaalisen median ja vaikuttajamarkkinoinnin keinoin.
Verkkokauppa
Verkkokauppa on enemmän kuin digitaalinen myyntikanava – se on keskeinen osa asiakaskokemusta. Onnistunut verkkokauppa yhdistää tuote-esittelyn, tilauksen, maksamisen ja asiakastuen saumattomaksi kokonaisuudeksi.
Logistiikka
Logistiikka varmistaa, että asiakas saa juuri oikean tuotteen, juuri oikeaan aikaan. Se kattaa varastonhallinnan, toimitusketjun seurannan sekä sujuvat palautusprosessit.
Asiakaspalvelu
Laadukas asiakaspalvelu on kykyä ratkaista asiakkaan tarpeet nopeasti, ystävällisesti ja luottamusta rakentaen. Se toimii monikanavaisesti ja tuottaa arvokasta palautetta liiketoiminnan kehittämiseen.
Myymälätoiminta
Myymälässä asiakas kohtaa brändin konkreettisesti. Myymäläkokemus rakentuu tilasuunnittelusta, esillepanosta, henkilöstön toiminnasta ja palvelun laadusta – jokainen hetki vaikuttaa ostopäätökseen.
Hankinta
Hankinta turvaa valikoiman saatavuuden, laadun ja kannattavuuden. Se perustuu pitkäjänteiseen toimittajayhteistyöhön, sopimusten hallintaan ja toimitusketjun optimointiin.
🔹 TUKITOIMINNOT
Tietohallinto
Tietohallinto mahdollistaa arjen sujuvuuden – järjestelmien yhteensopivuudesta tietoturvaan ja käyttäjätukeen. Samalla se luo datavetoisen pohjan päätöksenteolle ja raportoinnille.
Henkilöstöhallinto
Menestys rakentuu ihmisistä. Henkilöstöhallinto huolehtii rekrytoinneista, perehdytyksestä, työhyvinvoinnista ja organisaatiokulttuurista – arvot ja osaaminen kulkevat käsi kädessä.
Taloushallinto
Taloushallinto tuottaa luotettavan kuvan yrityksen taloudesta ja varmistaa, että resurssit ovat hallinnassa. Se hoitaa budjetoinnin, kassavirran, raportoinnin ja viranomaisvelvoitteet järjestelmällisesti ja läpinäkyvästi.
🎓 Miksi liiketoiminta-arkkitehtuuri kannattaa kuvata?
Liiketoiminta-arkkitehtuurin kuvaaminen auttaa hahmottamaan, miten yrityksen eri toiminnot tukevat toisiaan ja millaisessa järjestyksessä arvonmuodostus tapahtuu. Kun kokonaisuus on näkyvä ja jäsennelty, organisaatio kykenee kohdistamaan kehitystoimet oikeisiin prosesseihin, tunnistamaan pullonkaulat ja varmistamaan, että asiakaskokemus rakentuu yhtenäisesti eri kanavissa. Lisäksi selkeä arkkitehtuuri luo pohjan resurssien hallinnalle, tehokkaalle ohjaukselle ja kyvykkyyksien kohdistamiselle – se on kuin rakenteellinen kartta sille, miten strategia toteutuu arjessa.